• Studia podyplomowe na Collegium Civitas \"MEDIATOR WG NVC MARSHALLA B. ROSENBERGA\"

    Warszawa

    Studia realizowane we współpracy z stowarzyszeniem Polskie Centrum Mediacji.

    Studia “Mediator wg NVC Marshalla B. Rosenberga” powstały w celu kompleksowego wsparcia uczestników w pełnieniu funkcji profesjonalnego mediatora, działającego w oparciu o NVC. Umiejętności zdobyte w trakcie studiów mogą być wykorzystane przez absolwentów ich codziennych obowiązkach w firmach, organizacjach, czy szkołach. Wiedza przekazana uczestnikom przez ekspertów może być również przydatna w życiu rodzinnym – do budowania kultury dialogu oraz tworzenia rozwiązań uwzględniających potrzeby wszystkich stron.

    Unikalność programu polega na połączeniu doświadczenia trenerów pracujących w nurcie Porozumienia bez Przemocy oraz mediatorów Polskiego Centrum Mediacji. Zajęcia łączą w sobie transformującą moc empatii, skuteczność narzędzi Porozumienia bez Przemocy w rozwiązywaniu i zapobieganiu konfliktów wraz z podstawami prawnymi, regulacjami i wymogami związanymi z pracą mediatora w RP.

    Zdobędziesz wiedzę merytoryczną na temat:
    -modelu mediacji Porozumienia bez Przemocy,
    -przepisów prawa oraz procedur regulujących pracę mediatora i procesy mediacyjne w Polsce w praktyce sądowej i pozasądowej,
    -warunków, jakie powinna spełniać ugoda,
    -mediacji rodzinnych w sytuacji kryzysu w rodzinie oraz w sytuacji przemocy domowej,
    -konsekwencji w kontekście mediacji wynikających z rozwodu lub separacji,
    -narzędzi NVC, które mogą być wykorzystywane do wspierania młodzieży i dzieci w zarządzaniu konfliktami poprzez mediacje rówieśnicze.

    Zdobędziesz umiejętności praktyczne z zakresu:
    -integrowania kluczowych kompetencji mediatora pracującego w oparciu o empatię,
    -tworzenia ugody,
    -prowadzenia mediacji grupowych w oparciu o proces NVC,
    -zapobiegania wypaleniu zawodowemu w pracy mediatora oraz rozwijania swoich zasobów.

    Studia są skierowane do osób, które:
    -chciałyby zdobyć umiejętności mediacyjne w podejściu NVC,
    -chciałyby poszerzyć swoje kompetencje zawodowe o mediacje,
    -pracują w sytuacji konfliktu,
    -chciałyby przygotować do wykonywania zawodu mediatora.

    Program studiów* obejmuje 170 godzin dydaktycznych realizowanych przez dwa semestry w trybie niestacjonarnym.

    Ramowy program studiów:*
    1) Kim jest i za co jest odpowiedzialny mediator?
    -rola mediatora
    -czym jest kontakt w mediacjach
    -kompetencje mediatora
    -mediacja w Polsce i na świecie
    -wprowadzenie w system mediacji sądowej i pozasądowej

    2)Dokąd prowadzą mediacje NVC?
    -kluczowe założenia Porozumienia bez Przemocy
    -czym jest empatia wg NVC i jak ja praktykować
    -wprowadzenie do mediacji NVC (założenia i model)
    -praktyka wybranych kompetencji mediatora pracującego w oparciu o NVC

    3) Jaka jest specyfika i jak mediować z empatią?
    -pogłębiona praktyka kluczowych umiejętności mediatora
    -faza budowania kontaktu
    -rozwiązania w mediacji
    -spotkania premediacyjne z uczestnikami mediacji

    4) Jakie są prawne podstawy mediacji i kluczowe procedury? (2 zjazdy)
    -podstawy prawne w sytuacji rozwodu/separacji
    -podział majątku, sytuacja prawna dziecka, plan wychowawczy
    -prawo a procedury mediacyjne i oczekiwania rodziców
    -ugody mediacyjne: podział majątku, alimenty i ugoda mediacyjna w formie planu rodzicielskiego

    5) Jak wspierać młodzież i dzieci w rozwiązywaniu konfliktów?
    -specyfika mediacji z dziećmi i młodzieżą
    -model mediacyjny z zaznaczeniem różnic względem mediacji dorosłych, praktyka mediacji rówieśniczych
    -mediacje rówieśnicze formalne i nieformalne
    -zastosowanie mediacji rówieśniczych w szkołach i miejscach pracy z młodzieżą i dziećmi
    -kształcenie i wspieranie mediatorów rówieśniczych
    -higiena psychiczna mediatora rówieśniczego

    6) Jak mediować w sytuacji kryzysu w rodzinie?
    -mediacje rodzinne w sytuacji kryzysu w rodzinie (kryzys, separacja, konflikt)
    -elementy psychologii rodziny
    -rodziny w kryzysie
    -rozwód, sytuacja dziecka w rozwodzie
    -procedury i symulacje mediacji i rodzinnych posiedzeń informacyjnych
    -mediacje w sytuacji przemocy domowej

    7) Jak przygotować i prowadzić mediacje grupowe?
    -co wyróżnia konflikty grupowe,
    -przygotowanie do pracy z konfliktem w grupie,
    -prowadzenie konfliktu grupowego – możliwe ścieżki,
    -kiedy konflikt grupowy jest rozwiązany?
    -własne zasoby przy pracy z konfliktem grupowym.

    8) Co pomaga w dbaniu o osobiste zasoby mediatora?
    -Ty jako mediator: osobiste wyzwania i Źródła Mocy w pracy mediatora
    -Płaszczyzny rozwoju osobistego: tożsamość, a rola, sprawczość i odpowiedzialność, przekonania i wartości, oddech, ciało i inne -metody osobistej transformacji
    -Emocje w pracy mediatora: odczytywanie przekazu, czucie i “przepuszczanie”, własne granice
    -Relacja w pracy mediatora: poziom energetyczny, relacja jako “klient”, pozycje percepcji w relacji
    -Własne “bhp” w pracy i ścieżki dalszego rozwoju

    9) Czym jest GRUPOWE PODEJMOWANIE DECYZJI w ujęciu Systemowego Uzgadniania (Systemic Consensing)?
    -Czym jest socjokracja i Systemic Consening
    -Co jest potrzebne do grupowego podejmowania decyzji
    -Różnica między szukaniem zgody a szukaniem poziomu sprzeciwu
    -Praca ze sprzeciwem i progami przyzwolenia
    -Praktyka procesu na grupowym przykładzie

    10) Jakie są kluczowe filary rozpoczęcia praktyki mediatora ?
    -rola etyki w pracy mediatora
    -pierwsze kroki w tworzeniu własnej praktyki mediacyjnej: marka osobista i podstawy komunikacji
    -podsumowanie studiów

    Więcej i rekrutacja na Studia: https://www.civitas.edu.pl/pl/oferta-edukacyjna/mediator-wg-nvc-marshalla-b-rosenberga-podyplomowe/opis-mediator-wg-nvc-marshalla-b-rosenberga-podyplomowe

    Ogólne